Samenvatting reacties inloopavonden asielopvang Stationsplein 8 op 11 en 12 september 2024

Op 9 september 2024 was er een gesprek met de ondernemersvereniging de gemeente over de opvang van asielzoekers op Stationsplein 8. Op 11 en 12 september 2024 waren er inloopavonden over dit onderwerp.  

Inloopavond

Van de 2.000 adressen waar een uitnodigingsbrief naar toe is gezonden, hebben 100 buurtbewoners zich aangemeld. Zij gingen in gesprek met het college van burgemeester en wethouders, medewerkers van de gemeente, team openbare orde en veiligheid, de wijkagent, de beoogd vastgoedeigenaar en het COA. Ook waren er raadsleden aanwezig. Door in tijdblokken te werken konden bewoners in alle rust het gesprek aangaan. Er werd onder meer gesproken over:

  • Dagbesteding van de toekomstige bewoners
  • Hoe onderwijs wordt geregeld voor de kinderen, maar ook wat bijvoorbeeld wordt gedaan om mogelijke overlast te voorkomen. Verschillende inwoners boden daarbij hun hulp aan om de schouders er samen onder te zetten

14 buurtbewoners hebben zich aangemeld voor de klankbordgroep en 8 voor vrijwilligerswerk.

Veel van de omwonenden waren positief en vinden het een prima plan. Een deel kwam speciaal om hun steun te betuigen. Er werd ook geopperd om in de gemeente een permanent centrum te realiseren zodat niet iedere keer opnieuw weerstand overwonnen moet worden. Een iemand stelde zelfs voor om het gehele hotel voor asielopvang te benutten.

Daarnaast waren er ook kritische vragen en werden er zorgen geuit. Sommige mensen waren uitgesproken boos over het besluit om een opvangcentrum te plaatsen op het Stationsplein. In het onderstaande worden de kritische vragen, en opmerkingen weergegeven.  

Dagbesteding (COA), onderwijs en zorg

Er waren veel vragen over de begeleiding en dagbesteding. Er zijn zorgen dat er geen avondprogramma is en men is bang dat de asielzoekers gaan rondhangen in de buurt.

Ook werd gevraagd hoe het onderwijs en gezondheidzorg geregeld wordt.

Lees meer over begeleiding en dagbesteding, onderwijs en zorg.  

Veiligheid

Duidelijk is dat zowel omwonenden als ondernemers zorgen hebben over veiligheid en mogelijke overlast. Er heerst nu al een gevoel van onveiligheid op en rond het station. Men ziet dan ook graag:

  • Extra inzet van BOA’s en politie komt voor het handhaven van de openbare orde
  • Een vast meld- of aanspreekpunt met telefoonnummer en e-mailadres, zodat overlast en hinder gemeld kan worden

De samenstelling van de groep is eveneens een aandachtspunt. Diverse mensen zijn bang dat er veel alleenstaande mannen komen, dit geeft een onveilig gevoel speciaal voor vrouwen en meisjes. De zorg daarbij is of vrouwen nog wel alleen over straat kunnen.

Er is angst voor winkeldiefstal en mogelijke daling van de omzet van ondernemers.

Bij het parkje bij de Sonnenburghlaan lopen straatjes dood voor voertuigen, daar kunnen dieven te voet makkelijk ontkomen. Gevraagd is of de Sonnenburghlaan van Prinses Mariannelaan naar Westeinde doorlopend kan worden. Nu deze straat doodloopt kunnen de hulpdiensten er niet door.

Buurtbewoners die nu hun hond los laten lopen in park Sonnenburgh achter het hotel vragen of dat straks nog mag als het drukker wordt.

Men geeft aan nu al weinig politie en handhaving te zien omdat er weinig capaciteit is. Kunnen ze eventuele overlast van asielzoekers er dan wel bij hebben?

Er is een aantal suggesties voor verbetering van veiligheid van de omgeving:

  • Meer verlichting in de parken in de buurt en de straatjes die daarop uitkomen; Park Sonnenburgh en Park Middenburg
  • Verlichting op Opa's veldje (kinderspeeltuin) moet beter. Daarnaast is door een buurtbewoner genoemd dat hij bang is voor een confrontatie tussen "eigen" jeugd en azc-ers nabij Opa’s veldje. Jeugdoverlast speelt daar al langer en hij is bang dat als azc-ers daar gaan hangen dat de lokale jeugd dit niet pikt.
  • Er heerst een gevoel van onveiligheid op en rond het station. Het zou helpen als er toegangspoortjes bij de trap geplaatst worden zodat je niet zonder kaartje op het perron komt. De wens is geuit om lang parkeren onder het spoor af te schaffen en verlichting onder het spoor voor het parkeerterrein te verbeteren
  • Daarnaast het verzoek het Stationsplein in te richten zoals het was: open en ruimtelijk door de hekken en zeecontainers te verwijderen. Het zou fijn zijn als er zitjes of sportmogelijkheden kunnen komen
  • Gevraagd is of de verloedering bij het seniorencomplex Nieuw Heeswijk aangepakt kan worden
  • Achter de Kleinelaan is het erg donker en zijn er open tuinen. Kan hier verlichting met bijvoorbeeld een bewegingssensor komen?

Lees meer over veiligheid

Bestuurlijk proces/besluitvorming

Een aantal inwoners had graag eerder betrokken willen worden bij de besluitvorming. Zij hadden graag mee willen beslissen en vinden dat ze te laat geïnformeerd zijn. Daarmee wordt over het algemeen bedoeld ze dat ze geconfronteerd zijn met een voldongen besluit. Ze hadden het willen tegenhouden. Een aantal omwonenden geeft aan dat zij juridische stappen overwegen om te proberen de opvanglocatie tegen te houden.

Er zijn vragen over:

  • Eigenaarschap van het hotel. Men wil weten hoe het vervolg er uitziet en wanneer de locatie opengaat. Men dacht dat de vergunningen voor brandveilig gebruik van het gebouw al afgegeven zou zijn
  • Waarom er voor deze locatie is gekozen. Den Haag heeft ook al 2 locaties in de Binckhorst op korte afstand van elkaar. Waarom niet elders in de gemeente? Bijvoorbeeld bij het Diakonessenziekenhuis. Het aantal van 200 asielzoekers is te veel voor de buurt
  • Voorburg West, o.a. de aanleg van een tramlijn. Dat proces zorgt voor frustratie en daarmee minder vertrouwen in gemeente. Dat heeft weerslag op hoe inwoners in deze situatie rondom asielzoekers over de gemeente denken
  • Hoogvliet in de Herenstraat. Deze is sinds 31 augustus dicht. Met 200 extra mensen gaat de druk op de Albert Heijn toenemen

Lees meer over besluitvorming

Vrijwilligers/helpen

Zowel inwoners als organisaties willen:

  • Helpen met vrijwilligerswerk of asielzoekers als vrijwilligers betrekken. Zij stellen voor om, als de doelgroep bekend is, de buurt gericht te vragen of zij willen helpen. Het idee is geopperd om een gezamenlijk feest te organiseren met de omwonenden en asielzoekers
  • Zich aanmelden als taalmaatje en stellen zich beschikbaar voor ondersteuning als vrijwilliger bij excursies
  • Een ontmoetingsplek maken in de wintertuin van Heeswijk aan de Sonnenburghlaan waar asielzoekers en buurtbewoners elkaar kunnen ontmoeten

Het Huygens Museum en tuincentrum Hofwijck zien kansen voor de inzet van asielzoekers als vrijwilliger in de groenvoorziening. De Koningskerk is bezig met een initiatief voor asielzoekers.

Aanmelden voor vrijwilligerswerk kan via vluchtelingen@lv.nl of de website van het COA.

Communicatie

Er zijn diverse aandachtpunten voor de communicatie genoemd:

  • Uitnodigingsbrief was geadresseerd aan de bewoners. Mogelijk hebben mensen deze niet gelezen of weggegooid. Het was beter geweest deze op naam te versturen
  • Een aantal mensen had technische problemen bij het aanmelden via de website. Dat de uitnodigingsbrief een week voorafgaand aan de inloopavond kwam was erg kort dag
  • Er is een verzoek gekomen om langs te gaan bij het seniorencomplex om de oudere buurtbewoners van informatie te voorzien
  • Een aantal inwoners geeft aan dat het fijn zou zijn als er een moment komt om de locatie te bekijken voor de buurt voordat de locatie opengaat
  • Men wil dat de buurt gezellig blijft en wil zich daarvoor inzetten. Optimale informatievoorziening is daarvoor essentieel
  • Er moet duidelijk gecommuniceerd worden waar men zich kan melden als men overlast ervaart en er moet meteen door het COA en de gemeente actie ondernomen worden
  • Daarnaast zo veel mogelijk informatie op de website www.lv.nl/vluchtelingen plaatsen om inwoners en winkeliers gerust te stellen
  • Men wil graag meer informatie over vrijwilligerswerk en op de hoogte gehouden worden van de ontwikkelingen

Vervolg

De opbrengst van de gesprekken op de inloopavonden, het overleg met de ondernemersvereniging, de inbreng van de klankbordgroep en van de gemeenteraad worden gebruikt om tot goede werkafspraken te komen met het COA. Daarnaast kijkt de gemeente wat er gedaan kan worden met de concrete suggesties en voorstellen. Er zitten hele goede voorstellen bij.  Alle geplande festiviteiten zullen gewoon doorgang vinden. Met de bezoekers die nog extra informatie vroegen, wordt contact opgenomen.

Wanneer de locatie open is, maakt het COA een 24/7 telefoonnummer en e-mailadres bekend waar mensen terecht kunnen met vragen, zorgen of klachten. Mensen die nu al vragen hebben kunnen mailen naar vluchtelingen@lv.nl

Telefoon 14 070

Maandag tot en met donderdag  8:30 - 17:00 uur
Vrijdag                                        8:30 - 16:00 uur

 
Cookie-instellingen