Toen de coronacrisis uitbrak, schrok ik natuurlijk enorm. Om mij heen zag ik landen waar alleen nog supermarkten open mochten blijven. Zeker in het begin was het heel onzeker wat deze crisis voor mijn banketbakkerij zou betekenen. Verjaardagstaarten, bruiloftstaarten, bestellingen door horecagelegenheden en voor evenementen, ze werden allemaal geannuleerd. Omdat ik niet wist hoe lang ik de deuren nog open kon houden, heb ik de productie van extra paaschocolade stil laten leggen.
Gelukkig bleek al snel dat wij voor klanten gewoon open konden blijven. We hebben een vrij ruim winkelpand, waardoor we makkelijk aan de voorschriften kunnen voldoen. Het was de start van een waanzinnige periode, waarin ik continu moest kijken wat kon en mocht en waar onze klanten behoeften aan hebben. Toen bleek dat vrijwel iedereen de paasdagen thuis zou doorbrengen, nam de vraag naar chocolade bijvoorbeeld weer ineens enorm toe. Daarom hebben we tasjes geïntroduceerd met een aantal vaste producten er in. Deze tasjes bezorgden we thuis, om een toeloop naar de winkel te voorkomen. Met Sinterklaas hebben we hetzelfde gedaan. Op andere drukke dagen, zoals met Koningsdag, hebben we klanten de gelegenheid gegeven om online te bestellen en af te halen bij een pick-up point. Ook kreeg ik ineens veel vaker de vraag of ik ook chocolade had die opgestuurd kon worden. Naar familie, medewerkers of relaties. Dus ging ik op zoek naar iemand die geschikte doosjes kon maken.
Deze crisis vraagt om dag en nacht flexibel te zijn. Ik denk dat er geen enkele ondernemer is die niet alles op alles zet. De vraag is nu niet hoe je hier beter van kunt worden of hoe je hier winst uit kunt halen. Maar hoe je hier samen met je personeel zo comfortabel mogelijk doorheen kunt komen. Ik hoop dat iedereen op zijn eigen manier de creativiteit vindt om op een zo prettig mogelijke manier het einde van deze crisis te halen.”
Frank Wesseling